Äppelgröt gjord på havregryn och rårivet äpple är en toppen frukost eller mellanmål. Snabbt, billigt och nyttigt. Använder du fiberhavregryn istället får du ytterligare fibrer i dig och du sänker GI:t i gröten. Servera med rårivna äpplen, kanel eller bara mjölk.

Gör så här:

  • Riv ett stort äpple med hjälp av ett rivjärn. Låt skalet vara kvar för att få så mycket fibrer som möjligt kvar.
  • Blanda det rårivna äpplet med 2 dl vatten, ½-1 tsk salt och 1 dl havregryn (använd gärna fiberhavregryn istället).
  • Koka upp under omrörning. Är äpplet sött och gott behövs inget annat sötningsmedel. Se till att röra hela tiden så att inte gröten fastnar i kastrull botten.
  • Koka ca 3-4 minuter (värmen kan sänkas i slutet).

  • Gröten kan få vila någon minut innan du lägger upp den på tallrik.

TIPS:

Gröt är alltid godast nylagad, men det händer att jag kokar flera portioner samtidigt och häller upp i skålar. När den svalnat sätter jag plastfolie över och ställer in i kylen. Då kan sonen bara värma en tallrik till frukost eller mellis om jag inte är hemma. Om du vill spara gröt så bör den vara ganska lös när den är färdig. Att kyla en redan "fast och ganska hård" gröt gör att den blir väldigt stabbig och klibbig när den värms upp igen. Man kan annars lätt tillsätta en msk vatten när man värmer upp färdiglagad gröt.