Till en frittata tager man ofta vad man haver. Perfekt att använda rester av skinka, starka korvslantar,
grönsaker, färska örter, enbart en stark riven ost eller varför inte massor av stekt lök.
Använd en stor stekpanna, gärna en som går att ha i ugnen om du vill grädda ytan också. Du kan också göra din
frittata i en ugnsform .... men jag tycker det går snabbt och lätt i min stora stekpanna med tefalbeläggning

Frittata är den perfekta LCHF-rätten, fullproppad med proteiner och väldigt mättande.
Prova äta den kall på utflykten eller som brunch på helgen ..... variera fyllningen så mycket du vill :-)

Till en stor stekpanna och ca 4-5 personer behövs:

8-10 Ägg (beroende på storlek)
175-200 gram Bacon
1 Röd Paprika
1 dl riven Ost ..... gärna stark
0,5-0,75 dl Olja ... jag tycker bäst om olivolja
Flingsalt
Grovmalen Svartpeppar
Lite hackade färska örter om du har, annars torkade örter eller tex. torkad vårlök,
hackad salladslök är också gott .... ta vad du har

  • Knäck äggen i en skål och vispa sönder dem lätt

  • Skär bacon i mindre bitar (eller kan du ju använda färdigtärnad bacon)

  • Förbered paprikan genom att kärna ur den och hacka den i småbitar

  • Stek bacon i en stekpanna
  • Lägg med paprikan en liten stund så den mjuknar lite
  • Lägg detta i en skål på sidan om och förbered resten av fyllningen

  • Har du några blad färsk basilika eller bladpersilja är det jättegott att hacka detta till fyllningen
  • Mät upp den rivna osten

  • Ställ fram kryddorna och saltet så att allt finns klart när du börjar att steka din frittata


Jag hittar ofta olika roliga torkade kryddor på utländska butiker här i stan, men härom dagen
sprang jag faktiskt på lite kul saker på Lidl .... bla. den här torkade vårlöken som var en riktig "hit"

  • När du har allt i närheten hettar du upp rikligt med olja i stekpannan, frittatan skall "bada" lite i oljan ... ;-)
  • Oljan skall vara riktigt varm när du häller i äggen. Det bubblar och sväller ordentligt, så akta dig för den varma oljan bara
  • Peta lite lätt i de bubblande äggen så att allt fördelar sig jämt i pannan. Det går fort för äggen att stelna och du kan skruva ner plattan ganska omedelbart så att undersidan inte fastnar eller blir bränd (därför bra med en teflonpanna och mycket olja)

  • Strö dina örter (färska eller torkade) över äggen strax innan allt stelnat. Det är godast om ovansidan fortfarande får vara lite "kletig"
  • Salta bara lätt eftersom baconet sedan avger mycket sälta, lägg på den övriga fyllningen och strö lite riven ost över, avsluta med en aning grovmalen svartpeppar

  • När fyllningen blivit varm igen och osten börjar smälta kan du välja om du vill:
    - vika frittatan på mitten med hjälp av 2 stekspadar ....
    - servera den direkt ur stekpannan som den är ....
    - eller gratinera hela stekpannan i ugnen så att även ytan får lite färg ....



TIPS:

Otroligt mättande och en perfekt rätt att ha klar i kylen .... bara att skära sig en bit och värma på i micron
när hungern sätter in. Fungerar i matlådor och ett alternativ till utflyktsmaten eftersom den även är god kall.
Däremot har jag aldrig provat att frysa frittata/omelett .... fungerar säkert, men jag gillar den färsk och fin ;-)