Som ni läst i tidigare inlägg så har min bladpersilja rent av svämmat över mina örtkrukor under semestern ..... jag torkar, lägger i olja och jag gjorde nyss korvtapas med bladpersilja ..... men, den tar aldrig slut ;-)

Kom på att jag kunde göra grön hummus, kikärtspuré med massor av persilja. Det blev riktigt gott och framför allt väldigt nyttigt. En riktig vitaminbomb, fylld av A- och C-vitamin, kalcium och JÄRN !!!!

Lika bra att göra en stor omgång (fungerar att frysa in i småburkar också)

2 konservburkar Kikärtor
Massor av bladpersilja (flera stora nävar)
½ Solo Vitlök eller flera små vanliga klyftor
2 tsk Citronjuice
2 tsk Flingsalt
2 dl Olivolja

  • Häll kikärtor i en matberedare
  • Plocka bort de grövsta stjälkarna från bladpersiljan och lägg ner detta bland kikärtorna
  • Dela vitlök i mindre bitar och hiva ner det också

  • Kör matberedaren på högsta effekt. Stanna den ibland och peta ner krosset från kanterna
  • När allt börjat mosas samman häller du sakta olivolja i "tratten" under tiden matberedaren går på full effekt. Håll koll på konsistensen och fortsätt fylla på med olja tills du fått en härlig mjuk, slät puré. För mig krävdes det ungefär 2 dl olivolja
  • Salta och häll citronsaften över

  • Fortsätt att mixa så salt och citron blandar sig i purén
  • Smaka av lite då och då, salta eventuellt mer om du tycker det behövs eller fyll på med mer citron. Persiljesmaken skall dock vara den mest framträdande tycker jag .....

  • Häll upp i skål och förvara kallt, gärna några timmar innan servering då smakerna kommer fram ytterligare när den får stå till sig lite
  • Jag brukar ibland frysa in småburkar med hummus .... som sen får tina långsamt i kylen. Det fungerar bra tycker jag och det är toppen att använda hummus både till grillat och som smörgåspålägg. Gillar du hummus .... prova den här varianten med extra mycket persilja :-)